Wat is een marketing funnel en hoe zet je dat succesvol in? - Online2see

Home » Blog » Wat is een marketing funnel en hoe zet je dat succesvol in?

Wat is een marketing funnel en hoe zet je dat succesvol in?

In deze blog zullen we je uitleggen wat een marketing funnel precies is, hoe je dit zelf in kunt zetten en wat je er voor jouw onderneming uit kunt halen. Het voordeel van een marketing funnel is dat als je het succesvol inzet, dit altijd leidt tot meer interacties en aankopen van jouw bezoekers.
Bij een marketing funnel draait het altijd om het verhogen van conversies. Dit kan een inschrijving zijn op een nieuwsbrief of een betaling op je webshop. Het ligt er maar net aan wat voor jou een conversie is.

Wat is een marketing funnel?

Een funnel is niks meer dan een ‘trechter’ op je website of webshop. Het doel van deze trechter is om van bezoekers converteerders te maken. Een bezoeker komt je funnel binnen en verlaat je funnel ook weer. Je hoopt natuurlijk dat deze bezoeker een conversie maakt en een converteerder wordt. Door gebruik te maken van een marketing funnel kun je precies meten waar een bezoeker afhaakt in dit proces. Met die informatie kun je er voor zorgen dat bezoekers minder snel afhaken in je funnel.

Om online iets te verkopen is een funnel van belang. Je bezoekers vinden jou niet zomaar. Je moet niet alleen zorgen dat je vindbaar bent, maar ook dat een bezoeker een converteerder wordt. Hoe doe je dat? Je moet simpelweg alle acties van je bezoekers meten. Alles kan namelijk online geanalyseerd worden en dat is ook wat je moet doen!

marketing funnel

Hieronder staat een voorbeeld van een marketing funnel, waarbij duidelijk wordt gemaakt hoeveel bezoekers er afhaken. Met die informatie kan een marketing funnel geoptimaliseerd worden, wat uiteindelijk zal leiden tot meer conversies. Het is belangrijk om te weten of een marketing funnel al genoeg juiste bezoekers ontvangt. Je wilt namelijk dat deze bezoekers een conversie gaan maken. Je moet dus eerst deze bezoekers naar jouw website of webshop krijgen. Dit kan alleen door data te meten en inzichtelijk te maken.

marketing funnel hotjar

Hoe kun je een funnel zelf inzetten?

Je kunt eenvoudig zelf een marketing funnel maken door een account aan te maken op Hotjar. Dit is een analytische tool die heel veel verschillende functies heeft. Met Hotjar kun je kwalitatieve gegevens verzamelen van het gebruikersgedrag op je website. De volgende tools heeft Hotjar tot beschikking:

Heatmaps

Hiermee krijg je te zien wat gebruikers belangrijk vinden en wat ze doen op je website, door hun klikken en scrolgedrag visueel weer te geven. Dit zijn de sterkste factoren om een bezoeker over te laten gaan tot een converteerder.

Recordings

Het scherm van een gebruiker wordt opgenomen zolang hij of zij actief is op je website. Je kunt zien waar de muis heengaat, waar ze naar kijken en waar ze op klikken. Zo weet je precies wat de aandacht krijgt van een gebruiker op jouw website.

Surveys

Je kunt je eigen responsive enquêtes maken met behulp van een eenvoudige editor en je kunt reacties verzamelen vanaf elk apparaat. Je kunt dit koppelen aan je website zodat bezoekers uitgenodigd worden om eventuele klachten of tips te delen voordat ze je website verlaten.

Forms

Hiermee kun je de voltooiingspercentages van online formulieren verbeteren door te ontdekken welke velden te lang duren om te vullen, welke leeg zijn en waarom je bezoekers je formulier en pagina verlaten.

Polls

Hiermee kun je een vraag stellen aan bezoekers die op je website zijn. Je kunt zelf pagina’s selecteren waar een pop-up scherm moet verschijnen met een vraag. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe ze de pagina ervaren.

Funnels

Je identificeert op welke pagina en op welke stap de meeste bezoekers je website verlaten. Daardoor heb je een grote kans om verbeterpunten voor je website te vinden en meer conversies te krijgen.

Het is belangrijk om je aan de huidige privacyregels te houden. Daarom moet je bij instellingen in je Hotjar account duidelijk aangeven wat wel en niet opgeslagen mag worden. Installeer nu Hotjar of vraag ons om hulp!

Anderen bekeken ook

meetbare website
marketing automation
starten met e-mail marketing
1
Hoi! Als je een vraag hebt, dan help ik je graag. We zijn elke werkdag geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Powered by