Starten met e-mail marketing doe je zo! - Marketingbureau Online2see

Home » Blog » Starten met e-mail marketing doe je zo!

Starten met e-mail marketing doe je zo!

E-mail marketing is een krachtige manier om een bepaalde doelgroep aan jouw bedrijf te binden. E-mail marketing wordt vaak gezien als een nieuwsbrief. Door een inschrijving (opt-in) op je nieuwsbrief kunnen mensen e-mails van je ontvangen. In deze e-mails kun je bijvoorbeeld producten promoten en informatie delen.
Door gebruik te maken van een mailinglijst kun je een band opbouwen met je lezers. Hoe groter de lijst is, hoe groter de kans is op meer verkoop.

In deze blog nemen we je mee in de eerste stappen van het starten met e-mail marketing:

– Wat wil ik bereiken met e-mail marketing?
– Welke software heb ik hiervoor nodig?
– Hoe kom ik aan inschrijvingen op mijn nieuwsbrief?
– Hoe bouw ik een band op met mijn lezers?

starten met e-mail marketing

Wat wil ik bereiken met e-mail marketing?

Bij het inzetten van een marketingkanaal moet je jezelf altijd afvragen wat je wilt bereiken. Dit kan meer traffic naar je website zijn, het stimuleren van verkoop, de klanttevredenheid verhogen, een band opbouwen met je klant en nog veel meer. Het gaat erom dat jij goed voor ogen hebt wat jouw doel is. Op basis van dit doel kun je beslissen of je wilt starten met e-mail marketing.

E-mail marketing werkt goed als je een relatie wilt opbouwen met je klant en dit volledig wilt automatiseren om zo meer verkoop te genereren.

Dit is de zogenoemde ‘marketing automation’. Hoe dit precies in zijn werk gaat zullen we je hieronder uitleggen.

Welke software heb ik hiervoor nodig?

Er zijn veel bekende softwarepakketten voor e-mail marketing. Waarschijnlijk heb je wel eens van Mailchimp gehoord. Met Mailchimp kun je gratis mailadressen verzamelen en e-mails verzenden. Dit heeft wel een paar beperkingen. Onderin de mail staat bijvoorbeeld altijd het logo van Mailchimp. Wil je dat niet, dan moet je betalen. Ook op het gebied van het automatiseren van e-mails kom je beperkingen tegen.

Om deze redenen maken wij gebruik van MailBlue, de Nederlandse partner van Active Campaign. Dit kan al vanaf €9,- per maand. Met MailBlue kun je geautomatiseerde e-mails verzenden naar je contacten op basis van acties, gedrag en persoonsinformatie. Je kunt bijvoorbeeld iemand die zich inschrijft een welkomstmail sturen. Hierna kun je na enkele dagen de volgende mail sturen mits de persoon de eerste mail ook geopend heeft.
Je kunt ook de betrokkenheid van je contacten met je e-mails en website meten. Zo kun je bijhouden of het interessant is om telefonisch contact op te nemen met een bepaald persoon.

Dit zijn voordelen van MailBlue die helemaal geautomatiseerd zijn. Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden, maar dit zijn functies die wij veel gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ook een nieuwsbrief versturen naar al je contacten of alleen naar een specifieke groep.

starten met e-mail marketing

Hoe kom ik aan inschrijvingen op mijn nieuwsbrief?

Facebook en Instagram advertenties zijn hiervoor heel waardevol. Schrijf bijvoorbeeld een checklist voor het optimaliseren van je website of geef een e-book weg. Een ‘weggever’ die jouw klanten moeten hebben! Met deze ‘weggever’ kun je adverteren en heel gericht een specifieke doelgroep bereiken. Weet je niet hoe adverteren precies werkt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!

In ruil voor die ‘weggever’ krijg jij van klanten een naam en mailadres. Dit is een eenvoudig trucje om snel meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te krijgen. Vergeet natuurlijk ook niet om de inschrijving zo makkelijk mogelijk te maken. Deel dit dus zoveel mogelijk: in de handtekening van je e-mail, op social media, bij een presentatie over je bedrijf, noem het maar op. Maak het voor jouw klant makkelijk!

Hoe bouw ik een band op met mijn lezers?

Nadat je een naam en mailadres hebt verzameld, is het belangrijk om een connectie te krijgen met deze klant. Je wilt namelijk dat hij of zij betrokken raakt bij jouw bedrijf en je product of dienst. Het is daarom belangrijk om te weten wat deze klant van jou kan verwachten. Een welkomstmail is een eerste goede stap in dit proces.

Hierbij gaat het om storytelling. Nadat de klant jouw weggever heeft ontvangen, moet je zorgen dat je klant betrokken raakt bij je bedrijf. Je lost namelijk met jouw ‘weggever’ een probleem op, bijvoorbeeld het optimaliseren van een website. In een volgende mail kun je aangeven hoe die weggever er voor heeft gezorgd dat jij jouw website kon optimaliseren. Zo krijgt de klant herkenning en vertrouwen bij jou en je bedrijf.

Je kunt hiervoor heel goed gebruikmaken van reviews van jouw klanten. Dit komt namelijk alleen maar vertrouwelijker over en laat zien dat jouw oplossing ook daadwerkelijk tot goed resultaat leidt!
Deze mails kun je allemaal automatiseren. Dat is het voordeel van MailBlue. Daarnaast kun je deze mails uitbreiden om een relatie op te bouwen met je klant om uiteindelijk te eindigen met een mega-aanbieding! Dit is natuurlijk hét product dat jouw veel marge oplevert. Daarom is starten met e-mail marketing een goede manier om je business te laten groeien!

starten met e-mail marketing

Anderen bekeken ook

marketing automation
marketing funnel
adverteren op facebook
1
Hoi! Als je een vraag hebt, dan help ik je graag. We zijn elke werkdag geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Powered by