Lokale SEO: vergroot je lokale vindbaarheid - Marketingbureau Online2see

Home » Blog » Lokale SEO: vergroot je lokale vindbaarheid

Lokale SEO: vergroot je lokale vindbaarheid

Lokale SEO wordt voor bijna elk bedrijf steeds belangrijker. Iedereen gebruikt een smartphone en daardoor kun je overal op zoek gaan naar een bedrijf in de buurt. Je valt sneller op in de zoekresultaten van Google als je gebruik maakt van lokale SEO.

Voorbeelden van lokale SEO zijn zoekopdrachten zoals sportschool Utrecht of restaurant Arnhem. Vaak wordt er gezocht op een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam.
Bij het invoeren van zulke zoekopdrachten worden de organische resultaten ook aangepast op jouw locatie. Google toont zelfs al vaak lokale zoekresultaten zonder dat je een plaatsnaam hoeft in te vullen. Dit is dan gericht op de plaats waar jij je bevindt.

Je ziet daardoor vaak de zogenoemde ‘local pack’ (belangrijk onderdeel van lokale vindbaarheid). Dit is een overzicht van lokale bedrijven, weergegeven in de kaart van Google Maps.
Word je hier als bedrijf nog niet op weergegeven? Dan is het zaak om te gaan werken aan je lokale SEO en vindbaarheid!

In deze blog delen we een aantal tips waarmee je jouw eigen lokale SEO en vindbaarheid kunt vergroten. Door deze lokale SEO tips kun je zorgen voor meer gratis bezoekers naar je website en een verbeterde online zichtbaarheid!

lokale seo: vergroot je lokale vindbaarheid

Is lokale SEO iets voor mij?

Lokale SEO is van belang voor alle ondernemers die lokaal opereren. Bedrijven zoals bol.com of CoolBlue (die landelijk opereren door middel van een webshop) hebben minder baat bij lokale vindbaarheid.

Veel bedrijven hebben een fysieke bedrijfslocatie, zoals een kapper, tandarts of sportschool. Voor deze bedrijven is lokale SEO en vindbaarheid zeer belangrijk. Ook voor bedrijven die geen fysieke bedrijfslocatie hebben, maar wel diensten lokaal aanbieden zoals een schilder of loodgieter, is lokale SEO en vindbaarheid ook erg belangrijk.
Ten slotte is lokale SEO van belang voor bedrijven die landelijk opereren, maar hun klantenkring toch veel lokaal is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan webdesigners die landelijk hun diensten aanbieden, maar waarbij klanten de voorkeur hebben aan lokale webdesigners.

Als je in één van deze groepen valt is lokale SEO belangrijk voor jou. Als je denkt dat lokale SEO niet van belang is voor jou, kun je ook een kijkje nemen bij onze andere blog over landelijke SEO of onze gratis SEO checklist downloaden!

1: Google Mijn Bedrijf

Dit is echt de eerste stap als het gaat om lokale vindbaarheid. Je kunt een gratis account aanmaken op Google Mijn Bedrijf. Hierdoor worden jouw bedrijfsgegevens als vermelding toegevoegd in de zoekresultaten van Google. Hierdoor kun je al snel resultaat zien als het gaat om jouw lokale SEO.

Na het aanmaken van een account kun je jouw bedrijfsgegevens toevoegen, zoals een naam, adres en telefoonnummer, maar ook branche-informatie en openingstijden. Echter wordt je aanmelding pas actief na de verificatie. Er wordt dan een briefkaart per post gestuurd met een activatiecode. Dit duurt gemiddeld 11 dagen, dus het kan even duren voordat je vermelding openbaar is op Google.

Google Mijn Bedrijf helpt enorm met je lokale SEO. Google weet nu namelijk waar je gevestigd bent, wie je bent, wat je doet en wat je openingstijden zijn. Hierdoor kan Google jouw bedrijf koppelen aan relevante zoekwoorden. Je bedrijfsprofiel wordt weergegeven wanneer mensen op Google Search en Google Maps naar jouw bedrijf of vergelijkbare bedrijven zoeken.

Als bedrijf krijg je nu ook een venster te zien naast de zoekresultaten van Google. Dit heeft een enorme impact op je lokale SEO. Bij de juiste combinatie van zoekwoorden krijgen potentiële klanten dit ook te zien: adres, openingstijden, telefoonnummer en website.
Zorg dus dat deze gegevens kloppen!

lokale seo google mijn bedrijf

2: Online vermeldingen

Online vermeldingen zijn zeer belangrijk voor je lokale SEO en vindbaarheid. Dit zijn niet alleen vermeldingen naar je website, maar ook naar je adres, telefoonnummer en bedrijfsnaam. Dit gebeurt vaak via bedrijvengidsen, zoals Alle Bedrijven In of De Telefoongids.
Hoe vaker jouw bedrijf genoemd wordt op het internet, hoe duidelijker het is voor Google dat je een grote lokale aanwezigheid hebt in jouw gevestigde plaats. Dit helpt je niet alleen aan meer potentiële klanten (aangezien veel mensen zoeken via bedrijvengidsen naar lokale bedrijven), maar het geeft jouw lokale SEO een enorme boost.

Bekijk je huidige vermeldingen in bedrijvengidsen, Google, op Drimble en op je social media kanalen. Kloppen deze gegevens nog? Dit is vooral belangrijk als je verhuisd bent of als je een ander telefoonnummer hebt.
Dit kun je checken op de volgende manieren:

Zet je bedrijfsnaam in quotes in de zoekbalk van Google: “bedrijfsnaam” en druk dan op enter. Nu zie je alle vermeldingen van je bedrijf.
Als dit nog steeds veel vermeldingen zijn, kun je de volgende regels invoeren:

✔ “Bedrijfsnaam” “oud telefoonnummer”
✔ “Bedrijfsnaam” “oud adres”

Als je in de zoekresultaten vermeldingen tegenkomt met oude bedrijfsgegevens kun je deze zelf aanpassen. Dit kan vaak eenvoudig door contact op te nemen met de desbetreffende website.

Nieuwe vermeldingen aanmaken is ook verstandig als je merkt dat je in bepaalde bedrijvengidsen nog niet staat ingeschreven. Je kunt je ook inschrijven op websites die specifiek gaan over jouw branche of bij lokale ondernemersverenigingen. Dit heeft automatisch invloed op je lokale SEO en vindbaarheid.

3: Reviews op Google

Reviews zijn van belang om nieuwe klanten binnen te halen. Positieve reviews zorgen voor dat stukje vertrouwen wat een potentiële klant nodig heeft.

Daarnaast valt je bedrijf meer op als je reviews hebt. Deze reviews laat Google namelijk zien in de kaart op Google Maps en in het zoekvenster. Positieve reviews levert daardoor meer klikken op naar je website en dus uiteindelijk ook meer klanten.

Door positieve reviews kom je ook hoger te staan in de lokale zoekresultaten van Google. Dit wordt gezien als populariteit door Google. Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe vaker je in Google wordt getoond aan potentiële klanten. Google doet dit door je hoger te plaatsen in de lokale zoekresultaten. Reviews hebben dus een positieve invloed op je lokale SEO.

Heb jij al reviews op Google of twijfel je of dat invloed heeft op je positie in de zoekresultaten van Google? Bekijk dan hieronder wat Google zegt over lokale SEO, vindbaarheid en reviews!

lokale seo lokale vindbaarheid

Google zegt hierover het volgende:

“Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten. Uw positie in de webresultaten is ook een factor, dus de praktische tips voor SEO zijn van toepassing op het optimaliseren van lokale zoekresultaten.”

Je kunt eenvoudig een link maken die klanten kunnen volgen om een review te schrijven. Maak daar gebruik van, verzamel reviews en kom hoger in de lokale zoekresultaten van Google door het toepassen van onze lokale SEO tips!

Anderen bekeken ook

seo tips
meetbare website
marketing funnel
1
Hoi! Als je een vraag hebt, dan help ik je graag. We zijn elke werkdag geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Powered by